Kirkemusikforlaget |
|
|
|
|
Harevænget 76 A - DK-4733
Tappernøje |
|
|
Anmeldelse i
Organistbladet juli 2010 |
Forside
|
Broget
samling ny orgelmusik Organo Pleno. Dansk
Orgelmusik II. 30 frie orgelstykker 1950-2010. Redaktion Sven-Ingvart Mikkelsen,
Jens Ramsing. Kirkemusikforlaget. Introduktionspris indtil 31. 07. kr. 298,-. For
et par år siden udkom på Kirkemusikforlaget Dansk Orgelmusik I, en samling af
dansk orgelmusik fra perioden 1650-1950, og nu kommer så ”opdateringen” som
indeholder musik skrevet fra 1950 til i dag. De bidragydende komponister, som
alle også er/var organister er: Leif Kayser, Einar Trærup Sark,
Leif Thybo, Ib Nørholm, Leif Martinussen, Morten Nyord, Henrik
Colding-Jørgensen, Knud-Erik Kengen, Peter Møller,
Bo Grønbech, Erik Haumann, Jens Ramsing, Lise Dynnesen,
John Frandsen, Peter Elkjær Petersen, Tore Bjørn Larsen, Jesper Madsen, Svend
Hvidtfelt Nielsen, Mikkel Andreassen, Flemming
Christian Hansen, Dan Kær Nielsen og Morten Ladehoff. Som
man kan se af ovenstående navneopremsning er det et bredt udsnit af den
komponerende danske organiststand som hermed er repræsenteret. Organister
har alle dage skullet forsyne kirken med musik. Megen af den musik der gennem
tiderne har været skrevet til kirken har naturligt nok været koralbundet i en
eller anden forstand, men med denne samling (og det gælder både Dansk
Orgelmusik I og II) har det været redaktionens udtrykte ønske at fokusere på
den friere orgelmusik. Enkelte
af stykkerne vil måske gøre sig bedst som indslag på et koncertprogram, men
ellers vil flertallet umiddelbart kunne finde praktisk anvendelse i
gudstjenestelig sammenhæng. Stilistisk
har vores gudstjeneste vel aldrig været mere broget end tilfældet er i dag.
Og i den forstand er samlingen, med dens mangfoldighed i stil og udtryk,
ganske repræsentativ. Fra
samlingens ældste stykke, Leif Kaysers neo-klassiske
Pastorale komponeret i 1957 og Leif Thybos adstadigt vandrende Molto Adagio til forskelligartede
udsættelser af gregorianske melodier hos John Frandsen (Tre Påske
Præludier), Bo Grønbech (Gaudete!)
og Peter Møller (Salve Regina). Sidstnævnte er også repræsenteret med
en uinspireret og kliché-fyldt Festfantasi, som jeg
tror må have været et hurtigt lejlighedsarbejde, bestemt ikke tiltænkt
udgivelse. Videre
fra Jesper Madsens pjattede musikalske spøg Hommage
à Bizét (”…efter eget ønske – og på eget
ansvar!”) og Dan Kær Nielsens neo-romantiske Elegisk Præludium over
Knud-Erik Kengens harmonisk opfindsomme og særdeles
fransk-inspirerede (Tournemire?) Agnus Dei III, Ib Nørholms sprudlende Lille
Toccata (fra en partita jeg selv havde
fornøjelsen af at uropføre), Einar Trærup Sarks
karske Carillon, de kromatisk ekspressive
satser af Henrik Colding-Jørgensen (Müde Herzen) og Jens Ramsing (Cadenza)
til Lise Dynnesens dansante, men lidt
éndimensionale Toccata og de mere abstrakt konstruktivistiske
ny-musik-ny-musik stykker af Tore Bjørn Larsen (Rejoice)
og Morten Ladehoff (Ascendat). Både
længdemæssigt (enkelte af stykkerne har et omfang på 5-6 sider men ellers har
flertallet af stykkerne et omfang på 2 sider) og hvad angår sværhedsgraden,
er langt de fleste satser ganske overkommelige – og det er bestemt et plus på
kontoen hvad angår den praktiske anvendelighed. Man
kan ikke forvente at der i en samling med kortere bidrag fra ikke mindre end
22 forskellige komponister vil være lutter mesterværker, men selv om der er
en håndfuld bidrag som i min optik ikke har slidstyrke og ambition nok, så
har de fleste af de deltagende komponister gjort et samvittighedsfuldt stykke
arbejde med et stærkt, klart og gennemført udtryk. I
den forstand kan en antologi som denne også give den interesserede organist
et indblik i hvilke komponister man godt kunne tænke sig at lære (endnu)
bedre at kende. Slutteligt
vil jeg rose det udmærkede format, den fornuftige papirkvalitet og det
letlæselige tryk. En fornøjelse. |